Ska du snart anordna en företagsfest? Då har du säkert blandade känslor. Även om det är en fantastisk möjlighet är det också mycket som ska planeras och falla på plats. Därför är det viktigt att du är ute i god tid så du kan fixa allt i lugn och ro. En stor del av planeringen är hur allt ska kommuniceras ut till gästerna, speciellt om det är många som ska komma. Kommunikationen måste vara smidig och nå ut till alla utan krångel. Då finns det flera sätt som du kan göra det på.
Skicka ut påminnelser via SMS
När du ska skicka ut den första inbjudan bör du gärna göra det på ett formellt sätt. Brev är en klassisk kommunikation som fortfarande fungerar. Men om du behöver skicka ut påminnelser, till exempel till alla arrangörer eller gäster, kan du göra det via ett simpelt SMS. Det finns flera smidiga sätt att göra utskick av sms till en större grupp. Där kan du kort ge ut en påminnelse, till exempel om datum och tid eller något annat viktigt som de inte får glömma. Det kan även vara ett bra sätt att kommunicera om ni är en lite större grupp som anordnar själva eventet.
Så ska du tänka kring inbjudan
Inbjudan är något av det viktigaste när det gäller en företagsfest : eller ett event. Den måste locka intresse och få människor intresserade av att komma. Eftersom det handlar om företag bör den även vara professionell och tilltala den målgrupp som den riktar sig till. Därför är det värt att lägga ner lite extra tid på denna inbjudan och verkligen se till att du får den respons du vill ha. Överväg också noggrant vilken kommunikationsväg du ska använda för att se att inbjudan får stor spridning.
Kommunikation under festen
Det är inte bara inför eventet det läggs fokus på kommunikation utan också under själva festen. Kanske måste du kommunicera med din personal eller de som hjälper till med serveringen. Ni kan till exempel skapa en gruppchatt på era telefoner eller kommunicera via öronsnäckor. Det beror lite på hur eventet ser ut och vad som står på schemat. Det viktiga är att kommunikationen tas på allvar och att allt är klart när eventet börjar. Då kan ni fokusera helt på vad det faktiskt ska handla om och se till att eventet blir lyckat. Kommunikation är en stor del i allt vi gör och det gäller även för alla typer av företagsevent. Glöm inte bort att vara ute i god tid med planeringen.